انواع زنجیر طلا

انواع زنجیرهای طلا وجود دارند که با توجه به رشته های آن ها، کوتاه و بلندی و قطری که دارند، می توانند نام های مختلفی داشته باشند،زنجیره‌های طلا در بازار به انواع و اشکال مختلفی طراحی شده اند، و هرکدام از آنها ویژگی‌های خاصی دارند که می‌توانند ظاهر یک مدل گردنبند طلا را تحت تأثیر قرار دهند.

یکی از محبوب ترین زنجیره‌ها، زنجیره‌های کریستالی هستند. این زنجیره‌ها با لینک‌های پهن و مربع شکل، از سادگی و کلاسیکی برخوردارند و با توجه به اندازه و ضخامت لینک‌ها، می‌توانند گردنبند‌های ظریف یا جلبکی را تشکیل دهند.

شناخت انواع زنجیرهای طلا می تواند به شما کمک کند تا در هنگام انتخاب کردن پلاک مانند پلاک مادر کد M1 و زنجیر مناسب، زنجیر بهتری را خریداری کنید و از سوی دیگر نیز بدانید که زنجیر خریداری شده چه ویژگی هایی دارد و چه مراقبت هایی را باید از آن به عمل آورید.

مسلماً این موضوع می تواند کمک بسیار زیادی به شما در این زمینه کند و بهتر است که حتماً به این مسئله توجه داشته باشید. برای به دست آوردن تمامی اطلاعاتی که بیان شد، بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراهی کرده و از جدیدترین نکات مربوط به انواع زنجیر طلا استفاده کنید.

انواع زنجیر طلا

انواع زنجیر طلا

انواع مختلفی از زنجیرهای طلا وجود دارد که هر کدام از آن ها نیز می توانند ویژگی های خاص خودشان را داشته باشند. غالباً نام هایی که بر روی این زنجیرها گذاشته می شود، با توجه به نوع زنجیرها و همچنین با توجه به شکل ظاهری که دارند، انتخاب می شود. در ادامه چند مورد از مهم ترین و معروف ترین زنجیرهای طلایی که وجود دارد را معرفی خواهیم کرد. این نوع از زنجیرها می توانند با پلاک و یا بدون پلاک استفاده شوند.

·        زنجیر لنگری

طرح ساخت این نوع از زنجیرها از لنگر کشتی گرفته شده است. یکی از مواردی که سبب می شود تا ظاهراً این نوع از زنجیرها غیر قابل شکست به نظر برسند، مربوط به آن است که حلقه های دو طرفه آن با نظم کاملی در کنار هم قرار گرفته اند. نمای این مدل از زنجیرها بسیار شیک و زیبا است. همچنین دستبند قلب میناکاری آبی یکی از محصولات زیبای آرامه را به شما توصیه می کنیم.

·        زنجیر حصیری

مدل دوم مربوط به زنجیرهایی است که به شکل حصیر بافته شده هستند. زنجیرهای بافت حصیری دارای حلقه ها و بخش هایی هستند که به صورت متراکم در هم جمع شده اند. معمولاً این مدل از بافت را در سبدهای حصیری و محصولاتی همچون حصیر، زیرانداز و… دیده اید.

·        زنجیر توپی

زنجیرهای توپی نیز دسته دیگری از زنجیرها هستند. معمولاً این مدل از زنجیرها را به صورت جداگانه و بدون استفاده از پلاک مورد استفاده قرار می دهند. در ساخت این زنجیرها نیز از وصل کردن توپ های طلایی کوچک به وسیله سیم های طلای نازک به هم استفاده می کنند. شکل کلی این زنجیرها به صورت تسبیح می باشد. زنجیرهای توپی می توانند به شکلی باشند که یا توپ ها به هم بچسبند و یا به شکلی باشند که توپ ها از هم فاصله داشته باشند.

·        زنجیر اسپیگا

زنجیرهایی که با نام اسپیگا شناخته می شوند از جمله زنجیرهایی هستند که هم دارای مدل ظریفی می باشند و هم به طور پیچیده ای ساخته شده اند. این زنجیرها دارای حلقه های بیضی شکلی می باشند که در هم پیچ خورده اند و در نهایت ساختاری را به وجود می آورند که بسیار نرم به نظر می رسد و ظریف می باشد.

·        زنجیر ونیزی

زنجیرهای ونیزی که معمولاً با نام زنجیر باکسی نیز شناخته می شوند یک مدل بسیار مقاوم از زنجیر هستند که برای استفاده روزانه گزینه بسیار مناسبی است. زنجیرهای ونیزی معمولاً از دانه های مربعی تشکیل شده اند که وقتی در یکدیگر قفل می شوند، می توانند ساختاری شبیه به جعبه را به وجود بیاورند.

معمولاً زنجیرهای ونیزی یا باکسی که ظریف تر می باشند، رواج بیشتری داشته و در بین مشتریان نیز محبوب تر هستند. از جمله ویژگی های مربوط به این زنجیرها این است که در عین ظرافت و نرمی ظاهری که دارند، مقاومت بسیار بالایی نیز دارند و به همین دلیل برای استفاده روزمره، گزینه بسیار خوبی به حساب می آیند.

گردنبند طلا

·        زنجیر بیزانتین

طرح زنجیرهای بیزانتین در بین طرح های دیگر به صورتی است که احتمالا همان ابتدا شما را به یاد لوگو برند ورساچه می اندازد. این نوع از زنجیرها با استفاده از تنیده شده سیم های طلایی زیادی در هم ساخته شده اند. زنجیرهای بیزانتین معمولاً به دلیل ظرافت و زیبایی که دارند، به صورت تکی استفاده می شوند. شاید در نگاه اول فکر کنید که نحوه ساخت این زنجیرها کار سختی است، اما با این وجود باید گفت که ساختن این زنجیرها کار ساده ای است و در عین سادگی می تواند جذابیت زیادی را برای این زنجیرها به وجود بیاورد.

·        زنجیر حلقه ای

زنجیر حلقه ای به نوعی از زنجیرها گفته می شود که با استفاده کردن از چندین حلقه متعدد آن ها را می سازند. این نوع از زنجیرها می توانند دو مدل حلقه داشته باشند. مدل اول حلقه های کاملا دایره ای و مدل دوم حلقه های بیضی شکل هستند.

اگر شناخت کافی از زنجیرهای حلقه ای و زنجیرهای لنگری نداشته باشید، ممکن است آن ها را با هم اشتباه بگیرید زیرا در هر دو مدل، حلقه ها را می بینید که در هم تنیده شده اند. اما اگر کمی دقت کنید متوجه تفاوت آن ها خواهید شد.

·        زنجیر تسمه ای

مدل بعدی در بین انواع زنجیر طلا با نام زنجیرهای مدل تسمه ای شناخته می شود. زنجیرهای تسمه ای شکلی مشابه با زنجیرهای حلقه ای دارند، اما یک تفاوت بین آن ها وجود دارد و آن هم کاملاً صاف و کاملا تخت بودن سطح حلقه ها در این نوع از زنجیرها است.

·        زنجیر فیگارو

زنجیرهای فیگارو دسته بندی بعدی از زنجیرها هستند. این مدل از زنجیرها نیز سطح صافی همچون زنجیرهای تسمه ای دارند، اما یک ویژگی آن ها متفاوت نیز می باشد. این تفاوت مربوط به آن است که اندازه حلقه ها با هم برابر و یک اندازه نیست. معمولاً برای ساختن زنجیرهای فیگارو اصل از چند زنجیر کوتاه تر استفاده می کنند. این زنجیرهای کوتاه به همدیگر وصل می شوند و یک زنجیر بزرگ را می سازند.

·        زنجیر پانتر

زنجیری در بین انواع زنجیر طلا وجود دارد که با نام زنجیرهای پانتر شناخته می شوند. معمولاً این مدل از زنجیرها را می توانید از روی ظاهر آن ها تشخیص دهید. در آن ها زنجیر دارای سطح صافی است و معمولا به شکلی طراحی شده است که در نگاه اول گویا به شکل آجرچینی است.

·        زنجیر پاپ کورن

شاید نام این زنجیرها کمی خنده دار باشد و شما را یاد ذرت های بو داده بیاندازد. اما این زنجیرها برخلاف آن که شبیه دانه های پاپ کورن هستند، می توانند جذابیت های خاص خودشان را نیز داشته باشند. معمولاً برای ساختن این زنجیرها از وصل کردن قطعه های فلزی هم اندازه به هم استفاده می کنند.

این قطعات فلزی غالباً انعطاف پذیری خوبی دارند و ممکن است در سه شکل مسطح، توپی و یا دارای گودی باشند. برخی از افراد گمان می کنند که زنجیرهای پاپ کورن بسیار گران خواهند بود، اما قطعات توپی شکل این زنجیرها توخالی بوده و به همین دلیل نیز قیمت کلی این زنجیرها به نسبت مناسب است.

·        زنجیر رولو

زنجیرهای رولو که با نام رولو چین نیز شناخته می شوند، دارای حلقه های بیضی و دایره ای شکل هستند. در این مدل از زنجیرها تمامی حلقه ها دارای یک اندازه خاص بوده و احتمالاً زنجیر را شبیه به زنجیرهای لنگری نشان می دهد. اما اولاً زنجیرهای رولو ضخامت و قطر بیشتری را نسبت به زنجیرهای لنگری دارند و دوماً اینکه در این نوع از زنجیرها، قسمت زیرین زنجیرها مسطح هستند. 

·        زنجیر طنابی

حلقه های بیضی شکل که در کنار هم جمع می شوند، زنجیرهای طنابی را به وجود می آورند. شکل نهایی این زنجیرها در نگاه کلی همگون یک طرح مارپیچ است که شباهت زیادی به طناب دارد. این نوع از زنجیر را سالیان سال است که در بازار و طلافروشی ها دیده اید و احتمالاً هم اکنون نیز یکی از این زنجیرها را خودتان و یا افراد نزدیک به شما دارند.

دلیل محبوب ماندن این طرح قدیمی مربوط به مقاومت خوبی است که دارد. اگر این زنجیرها را با استفاده از برش الماس درست کنند، درخشش و همچنین زیبایی زیادی نیز خواهد داشت.

·        زنجیر سنگاپوری

مدل آخری که قصد داریم تا بین انواع زنجیرها آن را معرفی کنیم، زنجیرهای سنگاپوری هستند. این نوع از زنجیرها دارای سبک کلاسیک هستند و درخشش طبیعی و زیادی دارند. حالت و شکل کلی زنجیر نیز پیچ خورده بوده و با استفاده از تنیده شده و بافته شدن الیاف طلا به وجود می آید.

نکات مهم در انتخاب انواع زنجیر طلا

نیم ست طلا

مدل های مختلف زنجیر طلا را شناختید، اما چه نکته های مهمی در این خصوص وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. بهترین نوع زنجیر را خریداری کنید؟ این نکته را در این بخش بیان کرده ایم تا بتوانید هرچه بهتر و دقیق تر به آن ها پرداخته و سپس بهترین تصمیم را در این خصوص بگیرید.

1.     طلا یا روکش طلا

بسیاری از زنجیرهایی که در بازار وجود دارند از جنس طلای خالص هستند. برخی از این زنجیرها از لای زرد ساخته شده اند و برخی دیگر نیز از طلا سفید ساخته شده اند و با استفاده از آبکاری طلا و یا روکش طلا، رنگ آن ها تغییر داده شده است. اینکه شما کدام یک از این موارد را می پسندید می تواند بر روی انتخاب شما تاثیر زیادی داشته باشد. بنابراین حتماً در زمان خرید از فروشنده این سوال را بپرسید که زنجیر انتخابی شما از طلای خالص ساخته شده است. یا صرفاً دارای روکشی از طلا می باشد.

2.     میزان مقاومت

مورد بعدی در خصوص میزان مقاومتی است که زنجیرهای طلا باید داشته باشند. بسیاری از زنجیرها نازک و بسیاری دیگر قطور هستند. اما این موضوع نمی تواند به شما اطمینان صد در صدی بدهد که کدام زنجیر مقاومت بالاتری دارد. زیرا علاوه بر قطر زنجیر طلا باید بدانید که نحوه ساخت و قرارگیری دانه های این زنجیرها نیز می توانند بر روی مقاومت نهایی زنجیر طلا ما اثر مستقیم و زیادی داشته باشند.

3.     رنگ زنجیر

انتخاب کردن رنگ زنجیر شما می تواند با توجه به رنگ پلاک و یا سلیقه شخصی شما صورت گیرد. اما به طور کلی 3 رنگ طلا وجود دارد که در زنجیرها نیز این 3 رنگ را می بینیم. رنگ زرد، سفید و رزگلد. در زمان خرید بهتر است حتما به این مسئله نیز توجه داشته باشید.

4.     ضخامت زنجیر

ضخامت یا قطر زنجیر همان طور که گفتیم یکی از نکته های مهم است که بر روی میزان مقاومت آن نیز اثرگذار است. اما این موضوع یک جنبه دیگر نیز دارد. این جنبه مربوط به آن می شود که زنجیرهای نازک تر معمولاً به موها گیر می کنند و هم فرد را اذیت کرده و هم احتمال کنده شدن موها و هم احتمال پاره شدن زنجیر وجود دارد.

5.     قفل زنجیر

بسیاری از زنجیرها دارای قفل های محکمی هستند و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود. اما با این وجود بهتر است بدانید که برخی از قفل های زنجیرها می توانند به سادگی باز شوند و گردنبند شما از گردنتان جدا شود. در زمان خرید حتماً به محکم بودن نوع قفل و همچنین به نوع آن دقت کافی و لازم را داشته باشید که بتوانید با خیال آسوده و راحت خرید خود را انجام دهید.

6.     طول زنجیر

طول زنجیر نیز می تواند همچون قطر زنجیر بسیار متفاوت باشد. برخی از گردنبندها به عنوان گردنبند رو مانتویی استفاده شده و بلند هستند. برخی دیگر نیز کوتاه بوده و با نام مدل گردنی شناخته می شوند. دسته سوم از زنجیرها نیز دارای طول های متوسطی هستند. اینکه کدام مدل از زنجیر را انتخاب می کنید بستگی به این دارد که بیشترین کاربرد آن برای شما چیست و در چه جایی قرار است تا از آن استفاده نمایید.

مطالعه پیشنهادی: نکات مهم پیش از خرید دستبند طلا

کلام پایانی

در مقاله ای که خواندیم، متوجه شدید که مدل های مختلفی از زنجیرهای طلا وجود دارد. هر کدام از این زنجیرها نیز دارای ویژگی های مربوط به خودشان هستند که بهتر است آن ها را به درستی و به خوبی بشناسید. سپس زنجیری که بیشتر برایتان مناسب است را خریداری کنید. گالری آرامه علاوه بر انواع زنجیرهایی که معرفی شد، انواع گوشواره، دستبند، گردنبند و دیگر جواهرات را نیز به بهترین شکل ممکن به شما عرضه می کند.

در این گالری می توانید جدیدترین و به روز ترین مدل های طلا را پیدا کنید که با تمامی سلیقه ها همخوانی دارد. در صورتی که هرگونه نظر، انتقاد و یا پیشنهادی در این خصوص دارید می توانید آن را با ما در میان گذاشته و به ما کمک کنید تا هرچه بهتر و بیشتر بتوانیم به شما خدمت رسانی کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *