سوال این است که چگونه در سال جاری می‌توانیم با یک برندینگ قوی، هویتی خاص و به یاد ماندنی برای خود ایجاد کنیم؟ این روزها اصطلاحاتی نظیر برند و لوگو به عنوان مفاهیم یکسان به کار رفته می‌شوند. پر واضح است که لوگوی هر سازمان و کسب و کار، نماد آن تجارت است. در حالی که برند یک کلیت به شمار می‌آید و شامل مفاهیم پیچیده‌تری نسبت به لوگوست. به این ترتیب می‌توان گفت که طراحی و ساخت لوگو تنها گامی کوچک در روند برندینگ و ایجاد هویت برند است.

در دنیای حال حاضر، میلیون‌ها شغل و حرفه وجود دارند که در تلاش برای خدمت رسانی هر چه بیشتر به مشتریان خود هستند. اغلب مشاغل موفق توانسته‌اند اسم و رسم زیادی در حوزه برندینگ برای خود ایجاد کنند. ایجاد یک برند قوی یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی کسب و ارهاست که باعث ایجاد تمایز زیاد بین آن‌ها شده است. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که تلاش می‌کنند برای نخستین بار برند خود را ایجاد کنند پس این مقاله برای شماست. به این منظور لازم است ابتدا با مفهوم برند آشنا شده و درک واضحی از این مسئله داشته باشید که ساخت برند مستلزم برخورداری از چه چیزهایی است. باید گفت که ایجاد یک برند موفق کار چندان ساده‌ای نیست. چرا که این روند با انتخاب یک نام و چسباندن آن روی گوشه‌ای از کالاها متفوت است.

بیشتر بخوانید: برند چیست و چه تاثیری در کسب و کار دارد؟

نام تجاری یا برند در اصل بخش مهمی از هویت برند و کسب و کار است که یکی از بخش‌های اصلی برندینگ به حساب می‌آید. این نام برگرفته از حوزه فعالیت کسب و کار شماست و شامل محصولات و خدماتی می‌شود که شما به مشتریان عرضه می‌دارید. اما بیایید پیش از هر چیز به این مسئله بپردازیم که هویت برند چیست و چرا اهمیت دارد؟

هویت برند چیست و چرا اهمیت دارد؟

هویت برند شما شامل موارد متعددی است که باید به تمامی آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. هویت برند شامل ارزش‌ها، نحوه ارتباط مشتری با محصول، ارتباط با مخاطب و نحوه برخورد احساسی آن‌ها با شماست. به نوعی در هویت برند شما در تلاش هستید تا افراد در تعامل با خود را به شکل متفاوتی تجربه‌رسانی کنید. در واقع هویت برند را می‌توان به عنوان شخصیت کسب و کار در نظر گرفته و برای محقق کردن آن تلاش کنید. به همین ترتیب می‌توان وفاداری مشتری و نرخ تعامل با او را افزایش دهید. به قول جف بزوس، بنیان گذار آمازون، برندینگ همان چیزی است که مردم پشت سر شما می‌گویند. نام تجاری شما تا مدت‌ها پس از اتمام فرآیند فروش بر روی مشتریان تاثیر خواهد داشت. هویت برند در اصل شکل دادن و روح بخشیدن به تصورات مشتری از شما و تأثیرات آن است.

یک مثال از برندینگ موفق کالا

یکی از برندهای بسیار موفق در تمام جهان، کوکا کولاست. به احتمال زیاد با شنیدن نام کوکاکولا، لوگوی معروف آن در ذهن شما تداعی می‌شود. اما برندینگ این شرکت به اندازه‌ای قوی است که نام آن تداعی‌گر رنگ قرمز، شعارهای تبلیغاتی کوکا کولا و فونت روبان مانند آن است. به نوعی می‌توان گفت که هویت برند کوکا کولا از دو مؤلفه اصلی تشکیل شده است. رنگ سرخ و قوطی‌های خاص و شکیل آن!

رنگ سرخ کوکا کولا نماد اعتماد به نقس بوده و این حس را به مخاطبان و مشتریان خود نیز القا می‌کند. این در حالی است که فونت آن نیز به نوعی به لذت و سرخوشی حاصل از نوشیدن آن اشاره دارد. شاید بتوان این موضوع را چنان بیان کرد. قهوه یکی از نوشیدن‌هایی است که پیش از رفتن به محل کار نوشیده می‌شود تا احساس سرحالی و قبراقی را در شما ایجاد نماید. این در حالی است که نوشیدن کوکا کولا اغلب پس از اتمام تایم کاری انجام می‌شود. این همان چهره برند است که نشات گرفته از خود برند می‌باشد.

از طرفی این شرکت نوشیدنی‌های خود را در بطری‌های منحصربفرد و خاصی عرضه می‌کند. بدین ترتیب مشتریان در می‌یابند که با استفاده از این محصول، اهل تقلید نبوده و سبک زندگی خاص خود را دارند. این سبک از برندینگ به شما کمک می‌کند تا مخاطب را به شکلی قابل توجه جلب اعتماد کنید. بنابراین همانطور که پیداست این‌ها عناصری هستند که همگی دست به دست هم می‌دهند تا در کنار هم لوگو و هویت برند کوکا کولا را تشکیل دهند. اتفاقی که باعث ایجاد تجربه‌ای خاص در مشتریان می‌شود.

اهمیت هویت برند چیست و چرا باید آن را جدی بگیریم؟

هویت برند شما تجسمی کامل از کلیه عناصر و فعالیت‌های شماست. به گفته شرکت‌های معتبر در این زمینه، برندینگ موفق باعث می‌شود که هویت برند تجسم یافته و در ذهن و قلب مشتریان و مصرف کنندگان به جای مانده و به تکامل برسد. بنابراین برندینگ و هویت آن را می‌توان از مهم‌ترین عوامل مؤثر در آینده تجاری یک شرکت به حساب آورد.

بنابراین اگر برندتان حرفی برای گفتن دارد باید این سوال را از خود بپرسید که چگونه می‌توانید مانند برندهایی موفق نظیر کوکا کولا عمل کنید تا به موفقیت چشمگیری دست یابید؟ چگونه می‌توان همان عناصر را در کسب و کار به کار بگیرید تا به شکلی بتوانید جا پای برندهای موفق گذاشته و از نردبان آن بالا بروید؟ در این جا با پنج مولفه اصلی برای کسب و کار و برندینگ آن‌ها روبرو هستیم. با این مطلب از گالری طلا آرامه همراه باشید تا به درک بهتری از این مسئله برسیم.

چهره کسب و کار

لوگو را می‌توان همان چهره کسب و کار و برند در نظر گرفت که کلیه مقاصد و اهداف اصلی آن را متجلی می‌سازد. به این ترتیب لازم است که لوگوی یک نام تجاری چیزی بیش از یک تصویر جالب باشد. لوگوی شما در معرفی هویت برند نقش اساسی ایفا می‌کند و در واقع یکی از مهم‌ترین عناصر کسب و کار و برندینگ به حساب می‌آید.

اعتماد و اعتبار برند

یک برندسازی قوی نه تنها هویت برند شما را به یاد ماندنی و فراموش نشدنی می‌کند بلکه اعتبار و اعتماد زیادی نیز برای آن به ارمغان می‌آورد. برندینگ، چهره برند را به تدریج ثبت کرده و به مرور زمان آن را حفظ می‌کند. به این ترتیب با گذشت زمان، اعتبار برند در بین رقبا افزایش یافته و مصرف‌کنندگان و مشتریان بیشتری به آن اعتماد می‌کنند.

تاثیرات تبلیغات

تا این جا با مفهوم هویت برند و نقش برندینگ در ایجاد آن آشنا شدیم. لازم است بدانید که تبلیغات نام تجاری شما در اصل با الگو برداری از هویت برند شما انجام می‌ گیرد. هر نوع تبلیغاتی، اعم از چاپی، آنلاین یا آگهی‌ های یوتیوب، همگی منعکس کننده چهره و هویت برند شما بوده و از آن الهام می‌ گیرند. بنابراین، می‌ توان گفت که یک برندینگ قوی با ارائه بهترین چهره و هویت ممکن به ارتقاء اعتبار و افزایش اعتماد به برند کمک کرده و در نهایت، تأثیر آن را بر مخاطبان و مشتریان بالقوه دو چندان می‌ کند و موجب جذب مشتری جدید می شود. 

ماموریت سازمانی

بدون برخورداری از هویت برند به هیچ وجه نخواهید توانست بیانیه‌ای برای ماموریت سازمان خود تهیه کنید. یعنی شما با ایجاد چهره‌ای شاخص قادر به هویت بخشیدن به برند خود خواهید بود. هویت برند به نوبه خود تداعی کننده اهداف و ماموریت سازمان شماست و آن را تعیین می‌کند. بنابراین به جرات می‌توان گفت که برندینگ در بیان ماموریت سازمان و تعیین آن نقش قابل توجهی ایفا می‌کند.

جذب مشتریان جدید

هویت برند قوی، چهره‌ای خوب و قابل اعتماد برای مشتریان ایجاد می‌کند. بدین ترتیب می‌تواند شرایطی ایجاد کند که نام تجاری آن قادر به انعکاس بیانیه‌ای برای ماموریت و اعتماد عمومی باشد. به این ترتیب، نام تجاری را می‌توان توسط افراد گوناگون ارائه کرده و ارتباط تنگاتنگی با مشتریان ایجاد ماید. با این وجود مشتریان تنها در صورتی تبدیل به مشتریان دائمی می‌شوند که قادر به ایجاد ارتباط با هویت برند شما باشند. یک محصول خوب می‌تواند مشتری ایجاد کند. این در حالی است که یک برند خوب می‌تواند طرفداران دائمی برای خود ایجاد نماید.

اگر شما هم قصد دارید هویت برند کسب و کار خود را ایجاد کنید باید از الگوی یاد شده تبعیت نمایید. بنابراین لازم است فرآیند برندینگ را شناخته و کلیه مراحل آن را به شکلی جدی دنبال نمایید.

روش ایجاد هویت برند کسب و کار

  • درباره مخاطبان، ارزش پیشنهادی و رقابت پیش روی خود تحقیق کنید.
  • برای برند یک لوگو و یک ساختار تهیه کنید.
  • لحن و صدای محتوای به کار رفته در تبلیغات و رسانه‌ های اجتماعی را یکپارچه کرده و از آن برای تجسم و برقراری ارتباط برند با مخاطبان بهره جویید.
  • نبایدها را به خوبی بشناسید و از آن‌ها اجتناب کنید.
  • به طور دائم بر برند خویش نظارت داشته باشید تا هویت برند خدشه‌ دار نشود.

در ادامه به توضیح هر یک از موارد فوق می‌پردازیم.

درباره مخاطبان و ارزش پیشنهادی پیش روی خود تحقیق کنید

آغاز یک کسب و کار هم درست مانند هر کار دیگری ابتدا به انجام تحقیقات کافی نیازمند است. بنابراین، پیش از هر چیز لازم است موارد زیر را به خوبی ارزیابی کنید.

مخاطبان و مشتریان

ناگفته پیدا است که افراد گوناگون از سلایق و نظرات مختلفی برخوردار هستند. لازم است مخاطب خود را شناسایی کرده و لحن و سبکی مطابق با خواسته‌ ها و نیازهای او پیش بگیرید. برای مثال، نحوه ارائه محصول به کودکان با روشی متفاوت از نوجوانان یا جوانان انجام خواهد گرفت. شناسایی نیاز و خواسته مخاطب یکی از اصلی‌ ترین عناصر برندینگ و ایجاد یک نام تجاری محبوب به شمار می‌ رود.

ارزش پیشنهادی و رقابت

چه چیزی کسب و کار شما را از دیگر رقبایتان متمایز می‌کند؟ چه ارزش متفاوت و قابل توجهی به مصرف کنندگان خود ارائه می‌دهید؟ آگاهی از وجوه تمایز شما با رقیبان‌تان کمک می‌کند که به شکلی قابل توجه به موفقیت برند خود نزدیک‌تر شوید. زیر نظر گرفتن عملکرد رقبا و موارد بسیار زیاد دیگری هستند که در ایجاد هویت برند و موفقیت آن کمک زیادی می‌کنند.

ماموریت

به احتمال قوی، شما از اهداف، ارزش‌ ها و توانایی‌ های برند خود به خوبی اطلاع دارید؛ با این حال، لازم است یک بیانیه مأموریت روشن و واضح هم تنظیم کرده و چشم اندازها و اهداف خود را برای مخاطبان نیز بیان کنید. به عبارت دیگر، لازم است هدف از ایجاد کسب و کار خود را به سادگی تشریح کنید. در غیر این صورت، مراحل یک برندینگ موفق را تکمیل نکرده و هویت برند خود را به سایرین معرفی نخواهید کرد.

شخصیت برند

یکی از عوامل موثر و قابل توجه در ایجاد هویت برند و توسعه نام تجاری این است که با برند خود به عنوان یک شخص حقیقی رفتار کرده و برای آن شخصیت سازی کنید. منظور این است که با ارائه یک تصویر واضح شخصیت برند خود را توصیف نمایید. برای انجام این کار باید از نمادها، رنگ‌ها و تصاویر مختلف استفاده کنید که بیانگر شخصیت برند شما باشند. سپس لازم است صدا و لحن مناسبی برای نام تجاری خود انتخاب کرده و هم گام با آن به پیش بروید. کافیست نگاهی به موفق‌ترین و پرمخاطب‌ترین برندهای جهان بیندازید. دقت کنید که برند شما باید به شکلی توسعه یابد که بتواند کسب و کار شما را به خوبی نمایندگی کند. انجام تحقیقات تا حدودی خسته کننده و طاقت فرسا خواهند بود. اما به دست گرفتن رویه و روند آن کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر به اهداف خود دست یابید.

برای برندتان یک ساختار و لوگو ایجاد کنید

پس از شناخت و درک مزایا و معایب برند، زمان آن رسیده که به برند خود حیات بخشید. به قول یکی از طراحان گرافیک به نام Paul Rand، «طراحی، سفیر خاموش برند شما است.» در این جا، لازم است با موارد زیر آشنایی یابید:

لوگوی برند

با اینکه لوگو کل هویت برند شما را معرفی نمی‌کند اما یکی از مهم‌ترین عناصر برندینگ شما به حساب می‌آید. چرا که افراد می‌توانند نام و لوگوی شرکت شما را به خاطر سپرده و از آن به عنوان یک تداعی‌گر قوی استفاده کنند. لوگوی نام تجاری در همه جا خودنمایی خواهد کرد. از کارت ویزیت تا وب سایت و تبلیغات آنلاین، همگی طرح لوگوی شما را همراه با خود خواهند داشت. با توجه به این واقعیت لازم است در هنگام برندینگ و ایجاد لوگو به موارد زیر دقت کرده باشید.

فرم خاص و منحصربفرد

وجود لوگو یا نشان تجاری برای برندینگ ضروری تلقی می‌ شود؛ با این حال، تنها عنصری نیست که برند را تقویت می‌ کند. محصولات، بسته بندی یا نحوه ارائه خدمات، همگی در ایجاد هویت شما موثر بوده و نقش به سزایی را ایفا می‌ کنند. ایجاد جلوه‌ های بصری موجب می‌ شود که مردم کسب و کار شما را شناخته و با آن ارتباط برقرار کنند. این امر به ثبات و دوام تجارت شما کمک خواهد کرد. بنابراین، بهتر است از فرم‌ ها و طرح‌ های جالبی استفاده کرده و برند خود را به یاد ماندنی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید لوگوی McDonald را با آن قوس‌ های جالب تصور کنید. این لوگو با فرم و شکل منحصر به فرد و ساده در تمام دنیا شناخته شده است.

رنگ و فونت لوگو

ایجاد و انتخاب رنگ هم یکی از مواردی است که به تقویت هویت برند کمک می‌ کند. بازی با رنگ‌ ها تنوعی بی‌ نظیر را در اختیارتان قرار داده و شما را قادر می‌ کند تا بتوانید ضمن وفاداری به هویت برند، طرح‌ های منحصر به فردی را برای برندتان خلق کنید. 

انتخاب فونت مناسب هم یکی از عناصر تاثیرگذار در برندینگ به شمار می‌ رود. این امر می‌ تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند. چرا که پیروی از سبک‌ ها و روندهای رایج همیشه کارساز نیست. منظور این است که لوگو، وبسایت و کلیه اسناد و مدارک ایجاد شده توسط برند باید از فونت و تکنیک‌ های تایپوگرافی مشابهی برخوردار باشند. به عنوان مثال، کافی است به وبسایت و تبلیغات Nike نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که در همه جنبه‌ های کسب و کار خود این موضوع را رعایت کرده و از سبک و سیاق یکسانی تبعیت کرده است.

ساختار

به احتمال قوی، شما هم مانند تمام صاحبان مشاغل در طول روز ایمیل‌ ها، نامه‌ ها و کارت‌ های ویزیت متعددی را برای مشتریان بالقوه خود ارسال می‌ کنید. ایجاد یک ساختار و الگوی مشابه حتی برای جزئی‌ ترین بخش‌ ها از قبیل، محل امضاء به شما کمک خواهد کرد تا کسب و کار خود را به شکلی منسجم، معتبر و حرفه‌ ای به مخاطبان خود معرفی کنید.

ثبات

همان طور که پیش از این هم بارها تکرار کردیم، ثبات مهم‌ ترین بخش موفقیت برندینگ و توفیق یا شکست هویت کسب و کار به شمار می‌ رود. مراحل فوق را یک به یک دنبال کرده و در کلیه جوانب برند خود به اجرا درآورید. به این ترتیب، هویتی با ثبات، هماهنگ و یکپارچه برای برند خود ایجاد خواهید کرد.

انعطاف پذیری

همان طور که گفته شد، در موضوع برندینگ، ثبات از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است؛ با این حال، امروزه در جوامعی زندگی می‌ کنیم که همواره انتظارات مشتریان در حال تغییر است. بنابراین، انعطاف پذیری نیز از جمله قابلیت‌ های بسیار مهم تلقی می‌ شود. منعطف بودن به شما این امکان را می‌ دهد تا بتوانید کمپین‌ های تبلیغاتی، شعارها و حتی، به روز رسانی و هویت کلی برند خود را به طور دائمی با سلایق مخاطبین خود تطبیق دهید. با وجود این، مهم این است که این تغییرات را به صورت هماهنگ و یکپارچه در کل عناصر برند اعمال کرده و چیزی را از قلم نیاندازید.

مستند سازی

ایجاد مجموعه‌ ای از دستورالعمل‌ های فراگیر و جامعی که کلیه نکات و بایدها و نبایدها را به صورت مستند در خود داشته باشند از موثرترین روش‌ هایی است که به شما کمک می‌ کند تا از رعایت اصول و قوانین کسب و کار اطمینان پیدا کنید. به عنوان مثال، Skype راهنمای واضح و منسجمی را برای برند خود ایجاد کرده که هر شخصی می‌ تواند از آن پیروی کند. 

لحن و صدای به کار رفته در تبلیغات و رسانه‌ های اجتماعی را یکپارچه کنید

پس از ایجاد هویت برند و انجام اقدامات اولیه برای آن می‌توانید نام تجاری خود را معرفی کنید. ببرای انجام موفقیت آمیز این کار لازم است محتوایی باکیفیت برای نام تجاری و برند خود تولید کنید. در دنیای امروز با توجه به دسترسی آنلاین به محتوا می‌توان گفت که محتوای شما در نقش فروشنده و فروشگاه شما عمل خواهد کرد. محتوا، داستان کسب و کار شماست. هر مطلبی که منتشر می‌شود بر برند شما تأثیرگذار بوده و بخشی از آن داستان را تعریف می‌کند.

لحن محتوا

از لحن و زبانی استفاده کنید که با شخصیت برند شما مطابقت داشته باشد. در صورتی که برند شما از هویتی لوکس و عالی برخوردار است، باید برای محتوای آن لحنی حرفه‌ ای را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که زبان و لحن مورد استفاده به صورت یکپارچه در تمامی جنبه‌ های کسب و کار شما تجلی یافته و به برندینگ نام تجاری کمک خواهد کرد. بنابراین، لازم است که آن را با دقت هر چه تمام‌ تر و به گونه‌ ای انتخاب کنید که با شخصیت برند شما مطابقت داشته باشد.

برقراری ارتباط

داستان گویی در دوره حاضر مورد توجه زیادی از مخاطبان قرار می‌گیرد. مردم عاشق شنیدن داستان‌هایی هستند که آنان را از نظر عاطفی و احساسی تحریک کنند. یک برندینگ قوی و هویت برند شناخته شده می‌تواند با مصرف کنندگان و مشتریان شما ایجاد رابطه عاطفی کرده و ارتباطی پایدار با آن ایجاد کند.

تبلیغات

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین ابزارها برای برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان هستند. تعداد زیادی از پلتفرم‌های اجتماعی وجود دارند که بستری مناسب برای نشر محتواهای شما ایجاد کرده‌اند. رسانه‌های این چنینی را مغتنم شمرده و برقراری ارتباط با مخاطبان را از طریق آن‌ها انجام دهید. هر جا در شبکه‌های اجتماعی که نامی از شما برده می‌شود به افزایش اعتبار و اعتماد شما نزد مخاطبان کمک می‌کند.

نبایدها را شناخته و از آن‌ها دوری کنید

آشنایی با اصول برندینگ و هویت برند به شما کمک می‌کند تا نبایدها را شناخته و از بروز اشتباهات رایج در آن خودداری کنید. بدین منظور لازم است از ارائه پیام نامفهوم و مبهم اجتناب کرده و از تقلید و کپی کردن آن‌ها دور بمانید. همچنین سعی کنید محتوای چاپی شما در هماهنگی کامل با محتوای آنلاین قرار داشته باشد. بدین منظور لازم است هماهنگی و انسجام میان فضای آنلاین و آفلاین را ایجاد کرده و به خوبی آن‌ها را در تعامل با یکدیگر نگه دارید.

بر برندتان نظارت داشته باشید

بدون دنبال کردن شاخص‌ های عملکرد کلیدی (KPI) و سایر جنبه‌ های بازاریابی، اطمینان از صحت و سقم عملکرد برند کار بسیار دشواری است. برای نظارت و کنترل برند و آگاهی از نظران و عقاید افراد درباره برندینگ و برندتان می‌ توانید از Google Analytics، انجام نظرسنجی، بررسی اظهار نظرها و بحث‌ های موجود در رسانه‌ های اجتماعی و مواردی از این قبیل بهره جویید. 

انجام این کار فرصتی را در اختیار شما قرار می‌ دهد تا در صورت لزوم بتوانید تغییرات و تحولات مورد نیاز را در برندتان اعمال کنید. یک برندینگ قوی و ایجاد یک برند به یاد ماندنی، نیازمند استفاده مستمر از رنگ، فونت، تصاویر و لحنی مناسب و یکپارچه است. با کمک یک برندینگ قوی، لوگوی سازمان شما چیزی بیش از یک نام یا نماد بوده و مصرف کنندگان به محض برخورد با آن، کسب و کارتان را شناسایی کرده و پیام شما را خواهند یافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *